2016 / 4  E-Bülten
GERİ
İLİMİZDE DEVAM EDEN BÜYÜK PROJELER

  İstanbul, Türkiye ekonomisinin en önemli merkezidir. Her daim özel sektör yatırımlarının gözdesi olan İstanbul, kamu yatırımları bakımından da ilk sırada yer almaktadır. İstanbul’un dünya merkezi olmasına katkıda bulunacak önemli projeler halen devam etmektedir. Bu önemli projelerin bazıları;

    1- MARMARAY PROJESİ

MARMARAY PROJESİ 4 ALT PROJEDEN OLUŞMAKTADIR.

Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi, Tüneller ve İstasyonlar İnşası (tamamlandı).

Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı Banliyö Hatlarının İyileştirilmesi, İnşaat ve Mekanik Sistemler.
 
Yeni Demiryolu Araçlarının Temini, Mühendislik ve Müşavirlik Hizmetleri, Projenin tamamı Haziran 2018’de bitirilecektir.

Gebze’den başlayarak Haydarpaşa’ya kadar banliyö hattı ile, buradan Boğazın altından batırma tüp tünel ile Sarayburnu’na ve Yedikule-Halkalı arasında yerüstü banliyö hatlarını kullanarak oluşan projenin güzergah uzunluğu 76,3 km'dir.
 
Güzergahın Anadolu yakasında Söğütlüçeşme, Avrupa yakasında Yedikule arasında yeraltındaki kısmı 13,6 km.dir.

Yeraltındaki kısımda batırma tüp tünel 1.387 m. dir.

İbrahimağa-Kazlıçeşme arasındaki tünel 2 hat, diğer güzergah 3 hat olacaktır. 3. hat yüksek hızlı tren (YHT) ve yük trenleri tarafından kullanılacak ve 4 yerde geçişler için cep yapılacaktır.

2 Hat tünelden MARMARAY, YHT ve yük trenleri programlı olarak geçecektir.

Proje güzergahında istasyon sayısı 42 adet (3’ü yer altı istasyonu:Üsküdar, Sirkeci, Yenikapı), Aktarma istasyonu 3 adet, Şehirlerarası aktarma yapılacak istasyon sayısı 7 adet (Gebze, Pendik, Maltepe, Bostancı, Söğütlüçeşme, Bakırköy, Halkalı), Ayrıca, Kadıköy-Kartal Metro Hattı ile entegre olan İbrahimağa-Ayrılık Çeşmesi İstasyonu, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığınca inşa edilmiş ve hizmete açılmıştır.

Tek yönde 1 saatte taşınacak yolcu 75.000 kişidir.

Gebze-Halkalı arası seyahat süresi 105 dakika olacak ve Güzergahta 5’li ve 10’lu diziler halinde toplam 440 araç ile hizmet verilecektir.

Proje tutarı 10.177.359.000 TL. olan MARMARAY Projesi için 2015 yılı sonu itibariyle toplam 7.278.246.000 TL. harcama yapılmıştır.

   2-ANKARA - İSTANBUL YÜKSEK HIZLI TREN PROJESİ:
Ankara-İstanbul hızlı tren projesi tamamlanmış olup, 25 Temmuz 2014 tarihinde hizmete açılmıştır. 250 Km. hız yapan trenlerle seyahat süresi 3 saat 10 dakikadır. İstanbul-Eskişehir arası ise 1,5 saat. Günlük 25.000 yolcu kapasitesine sahiptir. Ankara-Eskişehir hattı ise 2009'da açılmıştır. Marmaray projesi kapsamında yapımı devam eden banliyö hatlarında 3. hat olarak yapılacak demiryolu hattı, transit raylı trafiğe açılacaktır. İlk etapta Marmaray kapsamında bitirilmiş olan Gebze-Pendik hattı İstanbul’daki hızlı sisteme entegre olmuştur. Güzergahın Pendik’ten sonra Kuzey Geçiş Hattı ile 3. Boğaz (Yavuz Sultan Selim) köprüsüne yönlendirilmesi planlanmaktadır.

  3- İSTANBUL 3. HAVALİMANI:
9 Haziran 2014 tarihinde temeli atılan ve 2017 yılında bitirilmesi hedeflenen 3. havalimanı, kamu kaynağı kullanmadan Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle 10,2 milyar EURO harcanarak gerçekleştirilecektir. Avrupa yakasında Yeniköy ve Akpınar yerleşimleri arasında Karadeniz sahil şeridinde yer alan yaklaşık 76,5 milyon m2 büyüklüğündeki alana yapılacaktır. Toplam 4 etapta gerçekleştirilecek havalimanı; terminal binaları, Devlet Konuk Evi, otel, Kongre Merkezi gibi modern bir havaalanında olması gereken tüm tesisleri içerecek, havacılık sektörünün çağdaş konforuna haiz ve yılda 150 milyon yolcuya hizmet verecektir. Bu özelliği ile dünyanın en büyük havalimanı unvanına sahip olacaktır. İlk etabının 29 Ekim 2017 tarihinde hizmete açılması ve hizmete girdikten sonra 120.000 kişiye iş imkanı sağlanması öngörülmüş; kendi enerjisini üreten, çevreci, doğa dostu, engelsiz ve yeşil havalimanı olarak gerçekleştirilmesi planlanmıştır.


 

  
  4- KANAL İSTANBUL:
Bu proje ile, yapay bir su yolu ile Avrupa yakasını ikiye ayırarak Avrupa ve Asya arasında bir ada oluşturulacaktır. Türkiye tarihinin en iddialı ve dev projelerinden biridir. 25 m. derinliğinde, 150 m. Genişliğinde olacak 50 Km. uzunluğundaki kanal; Karadeniz’i Marmara İç Denizine bağlayacaktır. Proje ile İstanbul Boğazı üzerindeki tanker trafiği Kanal İstanbul’a yönlendirilmiş ve her gün Boğaz yoluyla tehlikeli yükleri taşıyan kargo tanker riskleri ortadan kaldırılmış olacaktır.





   5- BÜYÜK İSTANBUL TÜNELİ PROJESİ (3K) : İstanbul Boğazı’nın altından geçecek 3 seviyeli deniz altı tüneli projesi kısa bir süre önce İstanbul Büyükşehir Belediyesince onaylanmıştır. Şehrin iki yakasını Boğazın altından geçecek bir demiryolu tüneli ve 2 karayolu ile birbirine bağlayarak seyahat süresi 14 dakikaya düşürülecektir. Tünelin tamamlanmasıyla Boğaziçi, Fatih Sultan Mehmet ve Yavuz Sultan Selim Köprülerinin birbirleriyle bağlantısı sağlanmış olacaktır. Maliyetinin 3,5 milyar dolar olacağı hesaplanan proje çevre dostu bir proje olup, şehir siluetine herhangi bir zararı olmayacaktır.
 


  6- TAŞKIN KORUMA VE DERE ISLAHLARI :
Çatalca-Karasu Deresi Anakol ve Yankolu Ayvalı Deresi Islahı, Sarıyer-Kilyos (Zekeriyaköy) Deresi Anakol ve Yankolu Uskumru Deresi Islahı, Sazlıdere Barajı Mansap Kanalı Islahı, Silivri-Değirmenköy Kesit Düzenleme ve Temizlenmesi, projelerinin toplam tutarları 234.900.000 TL.’dir. Söz konusu taşkın koruma ve dere ıslah projeleri uygulama çalışmalarına kamulaştırma işlemleri sonrasında başlanılacaktır. İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve İSKİ Genel Müdürlüğü tarafından 454 km. dere ıslahı yapılmıştır.

  7- SALIPAZARI KRUVAZİYER LİMANI (GALATAPORT):
Galataport olarak bilinen proje kapsamında Salıpazarında bulunan limanın kruvaziyer gemiler için tanzim edilerek bölgenin turizme yönelik yeniden değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu sahada mevcut binaların ve limanın kruvaziyer yolcu gemileri liman terminali ile alışveriş, daimi ve geçici sergileme (fuar) ve ticari büro fonksiyonlarını içine alan bir Liman Ticaret Kompleksi olarak geliştirilmesi hedeflenmiştir. Yaklaşık 112.000 m²’lik açık ve kapalı alanın dönüşümü yapılacaktır. 16 Mayıs 2013 tarihinde 702 milyon dolara ihalesi yapılan ve 30 yıllığına işletme hakkı devredilen proje tamamlandığında kruvaziyer turizmi ile gelen günübirlik turist sayısında 5-6 misli artış olacaktır. Proje, İstanbul’un gelecekteki misyonunu ve çehresini değiştirecek, dünya kenti özelliğini kazandırabilecek düzeyde bir projedir. Anıtlar Kurulu ve kent için söz sahibi tüm kuruluşlarca bu potansiyelin değerlendirilmesi ve benimsenmesi İstanbul için bir fırsat olacaktır.


 

 
  8- İSTANBUL 3. BOĞAZ KÖPRÜSÜ VE KUZEY MARMARA OTOYOLU:
 İstanbul’daki transit trafik yükünün hafifletilmesi, araç¬ların şehir içi trafiğine girmeden erişim kontrollü, yüksek standartlı, kesintisiz, emniyetli ve konforlu bir yol ile za¬mandan tasarruf edilerek transit geçişin sağlanması, diğer ulaşım modları ile entegrasyonu, İs¬tanbul şehir içi trafiğinde yaşanan yoğunluğun azaltılması, projenin temel hedefidir. Garipçe ve Poyrazköy arasında yapımı projelendirilen 1.275 m. uzunluğundaki asma köprünün, Kuzey Marmara Otoyolu ile birlikte toplam 414 km. otoyol uzunluğu bulunmakta olup, projenin toplam maliyeti 6 milyar $’dır. Genişliği ve kule yüksekliği itibarıyla dünyanın en büyük asma köprüsü olarak inşa edilecek Yavuz Sultan Selim Köprüsünde, kule yüksekliğinin 305 metreye ulaşılmasıyla betonarme çalışmaları tamamlanmış ve 400 ton ağırlığında, 59 metre genişliğinde, 4,5 metre uzunluğundaki çelik tabliye montajı çalışmaları ise devam etmektedir. 29 Mayıs 2013 tarihinde temeli atılan 3. Boğaz Köprüsü (Yavuz Sultan Selim), Yap-İşlet-Devret modeliyle inşa edilmektedir. %88 fiziki gerçekleşmesi sağlanmış olup 2016 yılı içerisinde tamamlanarak hizmete açılacaktır.

  

 
  9- HALİÇ YAT LİMANI VE KOMPLEKSİ:
Proje; 2 adet her biri minimum 70 yat kapasiteli yat limanı ve tesisi ile 2 adet 5 yıldızlı 400 odalı otel, apart/ butik oteller, dükkanlar, ofis vb. kongre merkezi, 1.000 kişilik camii, yapılar ve bunlara ilişkin alt yapı ile teknik mahallerden oluşan diğer fonksiyonları ile bunlara ilişkin elektronik, elektrik, mekanik, güvenlik, teçhizat, tesisat işlerini kapsamakta olup, 25 Eylül 2013 tarihinde sözleşmesi imzalanmıştır. Yatırım süresi, imar planı ve ÇED raporundan en son onay¬lananın onay tarihinden itibaren 4 yıl olup, işletme süresi 45 yıldır. Toplam yatırım tutarı 1,4 milyar TL, işletme dö¬nemi boyunca ödenecek toplam kira bedeli de 1,3 milyar ABD Doları + KDV’dir. Projenin, uygulama imar planı ve ÇED süreci devam etmekte olup, ÇED ve imar onayından sonra yatırım süreci başlayacaktır.

 

  10- HALKALI - KAPIKULE HIZLI DEMİRYOLU PROJESİ:
2007 yılında programa alınmıştır. Ankara-İstanbul YHT projesinin Marmaray hattı ile entegre olarak, Avrupa’ya devam ettirilmesi amaçlanmaktadır. Proje tutarı 2.073.181.000 TL. olup, projenin ÇED Raporu ve mühendislik hizmetleri tamamlanmıştır. 2015 Yılı Yatırım Programında yer alan projenin kredi teminine müteakip Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğünce ihalesi yapılacaktır. Projenin 2021 yılında tamamlanması hedeflenmiştir.

  11- BÜYÜK İSTANBUL İÇMESUYU III. MERHALE PROJESİ (MELEN BARAJI):
Büyük İstanbul İçmesuyu bünyesindeki Melen Barajı, Melen Sisteminin depolama tesisidir. 945 m. uzunluğunda temelden yüksekliği 124 m. ve 694 milyon m³ su depolama kapasitesine sahip Melen Barajının proje bedeli 339.777.029 TL’dir. Barajın inşaatına 02.01.2013 tarihinde başlanılmış olup, proje için toplam 152.687.735 TL. harcama yapılarak % 47 fiziki gerçekleşme sağlanmıştır. İstanbul’a yılda 1 milyar 77 milyon m³ su temin edecek olan projenin bitim tarihi 2017 olarak belirlenmiştir.

  12- AVRASYA TÜNELİ- KARAYOLU TÜP GEÇİŞİ:
Kazlıçeşme ile Göztepe arasını 15 dakikaya kadar indirecek olan 2 katlı Harem-Sarayburnu Avrasya Tüneli dahil toplam 14.5 kilometrelik ‘İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçiş Projesi’nin temeli 2011 yılı Şubat ayı içerisinde atılmıştır. Bu proje ile, Avrasya Tünelinden günde yaklaşık 120.000 araç geçecek olup, köprü trafiğinin yanısıra şehir içi trafik yoğunluğunun azaltılması hedeflenmiştir. Toplam 14,5 kilometre uzunluğundaki bu yolun 5.5 kilometresi denizin altından geçecektir. 4 alt geçit, 7 yaya üstgeçidi, 4 kavşak düzenlemesi yapılacak. Projenin 2017 yılı sonuna kadar tamamlanması öngörülmektedir. 1 milyar 245 milyon dolarlık proje sayesinde Kazlıçeşme ile Göztepe arasındaki 100 dakikalık yol 15 dakikaya düşecektir. Proje, Yap-İşlet-Devret modeliyle gerçekleştirilecektir. 3.340 m. uzunluğundaki TBM tünel kazı çalışmaları, 22 Ağustos 2015 tarihi itibarıyla tamamlanmış ve 2015 yılı sonu itibarıyla proje genelinde %72 fiziki gerçekleşme sağlanmıştır.
© Copyright 2015 T.C. İSTANBUL VALİLİĞİ
Bu e-posta, İstanbul Valiliği e-bültenine abone olduğunuz için size ulaştı.
Aboneliğinizi sonlandırmak isterseniz lütfen tıklayınız.
Facebook Twitter Google+ T.C. İstanbul Valiliği